En universell kärlekshistoria under extrema förhållanden

I en unik skildring inifrån ett Uganda där homosexualitet är strikt förbjudet och där hbtq-personer lever i en omänsklig, livsfarlig verklighet präglad av förföljelser, hot, våld och mord får vi möta den 28-åriga transkvinnan Cleopatra Kambugu och följa hennes resa från Uganda till Thailand där hon genomgår könskorrigering. Men trots det tydliga hbtq-temat så är ”The Pearl of Africa” först och främst en film om kärlek, en kärlek som är starkare än döden.

filmer | 2017-02-18
Av: Clara Lee Lundberg
Pearl of Africa.

Pearl of Africa. Foto: IMDB

Film: The Pearl Of Africa (Afrikas Pärla)
Genre: Dokumentär
Regi: Jonny von Wallström
Land: Sverige/Uganda
Längd: 92 min

Uganda beskrivs av filmens huvudperson Cleopatra Kambugu som ”ett land rikt på mångfald men som har problem med att uppskatta och erkänna denna mångfald”. I några av filmens första scener får vi se undersköna bilder av den ugandiska naturen, filmade från ett tåg där Cleo, som hon kallas, och hennes man Nelson Kasaija sitter i en kupé och smågnabbas som de flesta par gör.

Att de just skildras som vilket kärlekspar som helst och att vi slipper närgångna scener där Nelson ska berätta hur svårt det är att vara ihop med en transkvinna och på vilket sätt de har sex är både befriande, intelligent och ovanligt. Trots det finns det där hela tiden i bakgrunden; att deras relation är på liv och död, att de måste älska varandra så fruktansvärt mycket och starkt för att orka stå emot trycket från det extremt transfobiska, våldsamma samhälle de lever i.

Efter tio år tillsammans känner Cleo och Nelson varandra utan och innan, och även vi som ser filmen får komma dem väldigt nära, ibland nästan för nära. Det är ett dilemma som jag upplever med alla dokumentärer som skildrar människor i väldigt utsatta situationer. Att den närhet och hudlöshet som vi som betraktare får ta del av både kan kännas obekväm och integritetskränkande för de som skildras, men på samma gång berör oss på djupet och skapar en omedelbar empati.

I dokumentären ”The Pearl Of Africa” berättas ingen traditionell historia i kronologisk ordning om Cleos liv och barndom. Istället blandas suggestiva och ömsinta scener från Cleo och Nelsons vardagsliv med animerade, suddiga sekvenser som visar hur en transperson blir misshandlad och TV-klipp från 2014 när den skärpta lagen om homosexualitet skrevs under av Ugandas president Yoweri Museveni.

Uganda hade redan tidigare maxstraffet livstids fängelse för samkönat sex men den nya lagen innebar att ett angiverisamhälle skulle skapas där homosexuellas livsvillkor kraftigt skulle försämras. Lagen upphävdes dock av formella skäl av konstitutionsdomstolen sommaren 2014 då för få parlamentsledamöter hade varit närvarande vid omröstningen. Det styrande partiet har sagt att ett nytt lagförslag ska läggas fram.

Cleos bästa kompis som också är hennes frisör berättar om deras mångåriga vänskap och växlar mellan att kalla Cleo för bror och syster.

 Den ugandiska tidningen Rolling Stone hade hösten 2010 en förstasida som gav eko över hela världen där tidningen förespråkade att homosexuella skulle hängas.

Den ugandiska tidningen Rolling Stone hade hösten 2010 en förstasida som gav eko över hela världen där tidningen förespråkade att homosexuella skulle hängas. Foto: GayUganda

I en av filmens absolut starkaste scener där gråt och skratt avlöser varandra har Cleo och hennes regnbågsfamilj i Uganda samlats för att hedra sina döda vänner som mördats i hatbrott och för att be tillsammans. Den mörka natten lyses upp av levande ljus som de håller i händerna och de ber till Gud att skydda dem och förändra situationen i Uganda så att de kan leva ett normalt och värdigt liv utan att behöva vara rädda. Några klipp senare nämns Gud igen, nu av radikala demonstranter som hänvisar till Bibeln och säger att homosexuella förtjänar att dö.

Den andra delen av filmen utspelar sig i Thailand dit Cleo och Nelson har rest för att Cleo ska göra sin bröstoperation och genomgå könskorrigering. Ångesten, rädslan och klaustrofobin blandas med nervositet och förväntningar när paret installerar sig i det stilrena och lyxiga sjukhusrummet där de ska tillbringa över två veckor.

Det är under denna del av filmen som kärleken och ömheten mellan dem lyser som starkast. Den annars så närvarande och karismatiska Cleo ligger stilla och nedsövd under täcken med slangar i näsan och bandage över olika delar av kroppen. När hon vaknar upp gnäller hon som liten flicka över gaser i magen och Nelson klappar henne varsamt på kinden.

Men här finns också plats för skratt, gliringar och selfies med Cleos nya ”big boobs” som hon stolt kallar dem.

Trots det ”lyckliga slutet” sitter jag kvar med en sorglig känsla i bröstet. För alla transpersoner i Uganda, och i andra länder där transsexualitet är förenat med livsfara, har inte som Cleo ett filmteam som samlar in pengar till könskorrigering eller en förstående partner som kan hjälpa och skydda dem.

I tider där Migrationsverket använder starkt ifrågasatta och högst tvivelaktiga metoder för att avgöra om de htbq-flyktingar som söker asyl i Sverige ”verkligen är homosexuella” och skickar tillbaka en del av dem till en utsatt tillvaro som kan medföra livsfara känns ”The Pearl of Africa” därför oerhört viktig.

Ingen som har sett den här filmen kan säga att de inte förstår eller behöver fler bevis på hur trans-personer som flyr till Sverige egentligen har det i sina egna hemländer.

Ingen som har sett den här filmen kan säga att de inte vet hur kärlek mellan två människor kan se ut. En kärlek som vinner mot döden.

Text: Clara Lee Lundberg
clara@labellamaffia.com

Fotnot: ”The Pearl of Africa” hade premiär den 15 februari, har vunnit flera internationella priser och visas just nu på biografen Zita i Stockholm.

Se också filmens hemsida

Fakta/Homosexualitet i Uganda
Paragraf 145 i brottsbalken kriminaliserar ”könsligt umgänge som strider mot naturens ordning”, vilket kan ge upp till livstids fängelse. Lagen infördes under den brittiska kolonialtiden.

Läs mer från Amnesty Press

FN:s första hbtq-expert inleder sitt arbete (17 februari 2017)

Svårare för hbtqi-flyktingar: ”Du flyr från ett helvete och hamnar i ett nytt” (7 november 2016)

ÅRSMÖTE2016: Jimmy Sserwadda flydde från förtrycket i Uganda (17 maj 2016)

Homosexmotståndarna i Uganda planerar nytt lagförslag (20 januari 2015)

PRIDE: Livet efter antihomosexlagen i Uganda och hoppet efter konstitutionsdomstolens utslag (2 augusti 2014)

Musevenis balansgång (Amnesty Press nr 1/2014)

Nu kan bara president Museveni stoppa den nya anti-homosexlagen i Uganda (28 december 2013)

Ett liv i skuggan – möt homosexuella i Uganda (Amnesty Press 15 juli 2013)

Uganda i väntan på homosexlagen (Amnesty Press nummer 5/2012)

”De tror att det är ett virus” - Hbt-rörelsen i Uganda kämpar mot myter (12 november 2010)

”Varje morgon när jag vaknar frågar jag mig själv om jag kommer att överleva dagen” (2 augusti 2010)

Hetsjakt på hbt-personer i Uganda (19 januari 2010)

Sista dagen på Pride House: hbt-rättigheter i Uganda och diskussion om vithetsnorm (3 augusti 2009)

Läs också

Uganda: Discriminatory legislation fuels repression and abuse (16 oktober 2014)

Uganda: Lag mot homosexuella hävs (1 augusti 2014)

Uganda: Anti-Homosexuality Act prompts arrests, attacks, evictions, flight (Amnesty och Human Rights Watch undersöker lagens konsekvenser 15 maj 2014)

Americans’ Role Seen in Uganda Anti-Gay Push (New York Times 4 januari 2010)

filmer | 2017-02-18
Av: Clara Lee Lundberg