Så bra kan det bli!

Med sin långfilmsdebut ”Dröm vidare” har Rojda Sekersöz gjort en svensk film som sticker ut och imponerar. Det lovar gott inför framtiden.

filmer | 2017-03-17
Av: Ulf B Andersson

Samspelet mellan Mirja (Evin Ahmad) och Edit (Anna Bjelkerud) är mycket starkt skildrat. Foto: Nonstop Entertainment

Film: Dröm vidare
Regi: Rojda Sekersöz
Manus: Johanna Emanuelsson
Skådespelare: Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Malin Persson, Segen Tesfai, Ella Åhman, Anna Bjelkerud, Outi Mäenpää, Michael Lindgren.
Längd: 90 minuter
Land: Sverige

Det börjar effektfullt när Mirja (Evin Ahmad) kliver ut ur fängelset och möts av sin lillasyster Isa (Ella Åhman). Snart kommer Mirjas kompisar; Sarah (Gizem Erdogan), Emmy (Malin Persson) och Nina (Segen Tesfai) i en gammal bil och det är dags att åka hem. Hemmet är Alby, ”förorten” eller ”utanförskapsområde” som miljonprogrammens bostadsområden numera kallas. Ett kort tag fruktar jag att filmen ska landa i att skildra det häftiga i kriminalitetens subkultur med undantaget att det denna gång är fyra unga kvinnor i stället för unga män som står i fokus.

Rojda Sekersöz visar dock att hon under 90 minuter kan föra in en rad olika dimensioner i sin mycket övertygande långfilmsdebut. Här skildras vänskapsförhållandets styrka och svagheter i en sammansvetsad grupp och, här finns en stark förälder-barn relation och syskonkärlekens starka band. Lillasyster Isa skildras ömsint med sina drömmar om att bli supermodell och ständigt i behov av att vara uppkopplad med ambitionen att bli ”Årets bloggare”.

Och filmens titel, ”Dröm vidare” visar på vikten av att inte ge upp sina drömmar. Fast handlar drömmen om den lyckade smash-and-grab-kuppen som ska ge pengar till att dra till Uruguays huvudstad Montevideo på semester eller handlar det om något annat?

Samspelet mellan de fyra i gänget är övertygande framställt och vi slipper kärlekshistorier som så lätt brukar dyka upp i filmens värld. Det är lätt att bli bländad av ”girl power” och den drivna jargong som Mirja, Sarah, Emmy och Nina har men Rojda Sekersöz och manusförfattaren Johanna Emanuelsson lyckas komplicera saker och ting när Mirjas mamma Sirkka (Outi Mäenpää) visar sig ha kol och närmar sig döden. Mirja bestämmer sig för att ordna arbete utan hjälp från Arbetsförmedlingen – som här får sig en hård känga. Att i de fyras gäng skaffa sig ett arbete är dock ett svek när gängets mål är att stjäla från Harrys guld i Alby Centrum.

Gizem Erdogan, Evin Ahmad, Segen Tesfai och Malin Persson i ”Dröm vidare”. Foto: Alexandra Aristarhova

Paul Lilja (Michael Lindgren) har ett hotell där Mirja lyckas snacka sig till ett jobb, dock utan anställningskontrakt och vit lön. Mötet mellan hotelldirektören och Mirja är komiskt men är finns en av filmens svagheter då han känns för mycket som en karikatyr på hänsynslösa arbetsgivare. Filmens skildring av arbete och yrkesstolthet är dock riktigt, riktigt bra. När Mirja får avancera från restaurangdisken till hotellstäderska möter hon Edit (mycket övertygande spelad av Anna Bjelkerud), som har arbetat på hotellet i 30 år, och trots åldersskillnaden utvecklas ett starkt kamratskap mellan Mirja och Edit.

Arbetarklassens moderna villkor skildras ju alltför sällan i biofilm eller TV-serier och denna del i ”Dröm vidare” för tankarna till Gabriela Pichlers ”Äta sova dö” eller Johan Klings ”Darling”. Hotelljobbet slutar dock med katastrof.

I filmen undviks också skickligt fallgropar som att det destruktiva supkalaset ska sluta i sexuellt övergrepp och Rojda Sekersöz väljer också att visa Albys vackra natur. Det här kommer att bli en spännande regissör att följa och för Evin Ahmad, som är fullständigt lysande i rollen som Mirja, måste det här bli det stora genombrottet.

Ulf B Andersson

filmer | 2017-03-17
Av: Ulf B Andersson