”I Sverige finns inga horor” - film som inte övertygar

Filmen handlar om Eva-Marree, en 27-årig tvåbarnsmamma i Västerås, som mördades sommaren 2013 av sin ex-partner när hon skulle träffa sina barn under socialtjänstens övervakning.

filmer | 2019-03-20
Av: Ulf B Andersson
Även publicerad i AmnestyPress #1/2019

Foto: Njuta Films

Film: I Sverige finns inga horor  

Regi: Ovidie  

Land: Frankrike 

Distribution: Njuta Films    Den franska filmen ”I Sverige finns inga horor” fick förra året ”The Amnesty International Award” vid filmfestivalen i grekiska Thessaloniki. Genom distributören Njuta Films finns den nu tillgänglig i Sverige. Dokumentärfilmen har gjorts av franska Ovidie för kulturkanalen ARTE.     

Filmen handlar om Eva-Marree, en 27-årig tvåbarnsmamma i Västerås, som mördades sommaren 2013 av sin ex-partner när hon skulle träffa sina barn under socialtjänstens övervakning.   

I filmen berättas om hur Eva-Marree förlorat vårdnaden av sina barn till fadern då socialtjänsten ska ha ansett att hon var olämplig som mamma då hon hade sålt sex och engagerat sig i Rose Alliance, som arbetar för sexarbetares rättigheter. Att sälja sex i Sverige är inget brott och filmen driver tesen att utslaget i vårdnadstvisten var ett moraliskt beslut. 

I den delen av filmen går det inte att värja sig från misstanken att socialtjänsten och tingsrätten ansåg att en hotfull och våldsam man var att föredra som förälder framför en kvinna som hade sålt sex och var öppet kritisk mot den svenska sexköpslagen. Det är möjligt att Uppdrag granskning eller grävare på P1 skulle kunna lyckas bättre i att tvinga fram svar på frågorna men Ovidie lyckas inte få svar från den andra sidan. 

Den andra delen av filmen handlar om att den svenska sexköpslagen är fel och där blir idet en plakatfilm där svaren är givna. 

Mordet i Västerås 2013 uppmärksammades mest som ett ”vanligt” brutalt mord. Om Ovidies film kan leda till vidare granskning så har den gjort nytta. 

Ulf B Andersson

filmer | 2019-03-20
Av: Ulf B Andersson
Även publicerad i AmnestyPress #1/2019