Med cynisk blick på pengar och killar i klassamhället

Kulturjournalisten Valerie Kyeyune Backström romandebuterar med en historia om pengar och killar på västkusten i USA. Orden är som rinnande vatten över sidorna, konstaterar Sanna Blomgren och låter sig fängslas av berättelsen.

böcker | 2020-12-15
Av: Sanna Blomgren
Valerie Kyeyune Backström är kulturjournalist och skriver regelbundet i Expressen och Kunstkritikk. ”Ett nytt England” är hennes debutroman.

Valerie Kyeyune Backström är kulturjournalist och skriver regelbundet i Expressen och Kunstkritikk. ”Ett nytt England” är hennes debutroman. Foto: Jasmin Storch

Bok: Ett nytt England
Författare: Valerie Kyeyune Backström
Förlag: Modernista

När Valerie Kyeyune Backströms debutroman landar på mitt hallgolv läser jag baksidestexten; ”Ett nytt England är en roman om pengar, killar och amerikanska solnedgångar.” Och så tänker jag att det kanske inte riktigt var vad jag väntade mig av den före detta chefredaktören för den feministiska tidskriften Bang.

Men så slår jag upp boken och det inledande citat som utgör dess förord får mig att tänka om. På första sidan återges den afroamerikanska feministiska författaren Audre Lordes (1934-1992) ord ”The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House”. Skönt, tänker jag. Det här kan ju inte gå fel. Och det gör det inte. 

I Ett nytt England får vi följa huvudpersonen, en ung svart kvinna, som lever i Los Angeles. Vi får inte veta vad hon heter, men vi vet att hon inte är fattig, men inte heller rik. Och absolut inte så rik som de som bor i de mest välbärgade delarna av staden. Men det är trots allt där hon ofta befinner sig. Så ja, huvudpersonens liv kretsar i stor utsträckning kring just pengar, killar och amerikanska solnedgångar. Men det är snarare hennes sätt att navigera i den där världen som utgör själva kärnan i berättelsen.

Ett nytt England.

Ett nytt England. Foto: Modernista

Kyeyune Backströms huvudperson intar ofta ett cyniskt utifrånperspektiv till den värld hon befinner sig i. Hon säger: 

Poängen var att alla människor gör såhär, värderationaliserar sin omgivning och  agerar utifrån det. Skillnaden var att hon visste vad hon höll på med och inte behövde gömma det i sitt undermedvetna som alla andra förtappade.

Och på samma vis fortsätter hon att värdera såväl andra som sig själv genom boken. Det som framför allt skrivs fram är intersektionen mellan klass, kön och ras och hur hon ständigt behöver förhålla sig till dessa kategorier som hon blir placerad i av sin omgivning.  

Kyeyune Backströms språk har ett driv som gör boken lätt att ta sig igenom. Jag vill hela tiden vidare i berättelsen. Både för att jag vill veta vad som händer, men också för att orden är som ett rinnande vatten över sidorna. Samtidigt finns det små poetiska pauser i boken. På vissa sidor står det bara en eller ett par rader.

Ett nytt England är förvisso en bok om pengar och killar, men den är också en bok om hur klassamhället fungerar och hur vi alla på olika sätt navigerar i det. Boken är snabb och cynisk och när jag sträckläst den har jag gjort hundöron på fler sidor än jag orkar räkna. Det är ett mycket gott betyg åt en bok. 

Sanna Blomgren

böcker | 2020-12-15
Av: Sanna Blomgren