Alltför nära om viktigt ämne

filmer | 2010-04-08

Linda Thorgren söker ett mönster efter att ha misshandlats av sin
kubanske man.

Blood Calls You
Regi: Linda Thorgren
Land: Sverige

Mäns våld mot kvinnor i nära relationer är ett gigantiskt samhällsproblem över hela världen. Det finns i alla länder och i alla samhällsklasser. Att göra film om detta ämne är både angeläget och viktigt. Linda Thorgrens dokumentärfilm ”Blood Calls You” blir dock alltför närgången.

Filmaren Linda Thorgren blir kär när hon besöker Kuba. Hon gifter sig med Alexis, en halvkriminell kille från gamla Havanna, och han får lämna Kuba. I Sverige föder Linda dottern
Alma men nu har Alexis förändrats. Han misshandlar henne och äktenskapet får ett slut. Linda anmäler Alexis som döms till fängelse och utvisning från Sverige. Kuba vill dock inte ha tillbaka Alexis så han blir kvar i Sverige och det blir en fortsättning med besöksförbud som överträds och en dotter som hamnar som en bricka i vårdnadstvisten mellan sina föräldrar.

Linda börjar söka ett mönster och vi får följa med på resor till New York, Havanna, Cienfuegos, Kanarieöarna, Madrid, Costa Rica, Sävsjö och Nås och mellan varven är vi på Söder i Stockholm där Linda bland annat går till polisen för att anmäla Alexis för brott mot besöksförbudet.

Det blir många samtal i filmen, oftast med Linda i förgrunden. Hon försöker pressa sin mamma, sin pappa, sin styvpappa, sin syster, modern och brodern till Alexis och letar förgäves efter Alexis första fru i Las Palmas. Hon ger tittarna en känsla av att kubanska män som gifter sig med utländska kvinnor inte gör det av kärlek utan som en utresebiljett från Kuba. Och hon upptäcker att även hennes mor, syster, mormor och mormorsmor har utsatts för våld från sina män.

Någon gång bränner det till ordentligt i dessa filmade möten som ger oss intryck - och kanske också är - oredigerade utsnitt ur verkligheten.
Lindas far, Ulf Thorgren, var utrikeskorrespondent för Aftonbladet under en spännande tid. Han bevakade när fascismen störtades i nejlikornas revolution i Portugal 1974 och följde den spanske diktatorn Francos dödskamp 1975 och Moçambiques frigörelse samma år.

Martha i Havanna på 1970-talet.

På den världsberömda nattklubben La Tropicana i Havanna träffar han på 1970-talet danserskan Martha. Kärlek uppstår och efter intensiv brevväxling gifter de sig och Martha kan lämna Kuba och Linda föds. Under Lindas samtal med modern framgår det att hon blivit slagen av Ulf, men att hon alltid, enligt egen utsago, ”har slagit tillbaka”.

I ett känsloladdat och berörande möte mellan far och dotter erkänner Ulf att han slagit sin dåvarande fru två gånger, att han drack för mycket och på något sätt såg sin familj som ett hinder i karriären. Så berättar Ulf att han var nära att dö när han med en kniv i magen hamnade på Huddinge sjukhus. I eftertexterna får vi reda på att Martha satt häktad i tre veckor, troligen handlade det om mord- eller dråpförsök men där får vi ingen vägledning, och att Ulf valde ”att inte gå vidare”.
Om knivattacken var självförsvar eller en reaktion på att Ulf ville skiljas får vi aldrig reda på och det kanske inte spelar någon större roll.

Lindas berättelse är fängslande men ändå känner jag en stigande motvilja under filmens gång. En dokumentärfilmregissör kan lyfta fram en verklighet genom att låta människor berätta. Då måste dock intervjuaren lyssna och även vara beredd att använda den svarandens tystnad i sin film. Linda Thorgrens gör raka motsatsen och filmen är en slags 93 minuters självterapi med drag av Janne Josefsson-journalistik.

De senaste åren har olika obskyra produktionsbolag försett kommersiella filmbolag med program av typ ”Förlåt mig”. Linda Thorgrens film är gjord med hjälp av Stina Gardells högst seriösa dokumentärfilmsbolag Mantaray. Jag vet inte vilka betänkligheter regissör eller producent har haft när det gäller att låta ett barn spela en viktig roll i en film om svåra problem men förklaringen att Linda ”vill försöka bryta familjens destruktiva mönster så att hennes dotter i framtiden kan gå fri” känns för mig inte tillräcklig för att dottern Alma ska ha en sådan framträdande roll i denna känsliga film.

Alexis beskrivs i filmen som våldsam, psykiskt sjuk och beroende av alkohol och droger. I eftertexterna framgår att han var villig att medverka i filmen men avled efter att ha blivit rånmördad i Venezuela innan intervjuerna kunde göras.
Blood Calls You ger en mycket nära inblick i trasiga relationer, präglade av våld från män. Tyvärr känns det som att invändningarna ovan skymmer filmens försök att ge personliga röster åt ett samhällsproblem.

Ulf B Andersson

Fotnot: För att ge fördjupning och ytterligare kontext till filmen arrangeras efterföljande samtal vid följande tillfällen på Zita i Stockholm:
se www.zita.se för mer information

Söndag 11 april kl. 15.00
Tema: Kvinnor som slår tillbaka. Medverkar gör regissören Linda Thorgren samt Susanna Alakoski. Moderator: Kristina Hultman

Måndag 19 april kl. 18.30
Tema: Misshandlad! Vem blir offret? Medverkar gör producenten Stina Gardell och Angela Boesang, ordförande i ROKS. Moderator: Kristina Hultman

filmer | 2010-04-08