ALMEDALEN: En örfil i ansiktet på Europa

På tisdagskvällen bjöds på den antinationalistiska kabarén ”Europa Europa” . Budskapet var tydligt; inga gränser, inga fler deportationer och en hyllning till de människor som med livet som insats lyckats ta sig över Europas gränser.

reportage | 2014-07-02
Av: Lisa Olsson/Andrea Pettersson

Kabarén "Europa Europa" på plats i Visby. Foto: Andrea Pettersson

Samtidigt som den gotländska solen går ner över ännu en almedag inleds något så ovanligt som ett födelsedagskalas för Frontex – den myndighet som ansvarar för samordningen av den europiska gränsbevakningen. I bästa folkbildningsanda upplyses publiken om när och hur Frontex bildades för att kontrollera Europas gränser och den som inte hade förstått att det skulle bli en föreställning fylld av svart humor och glasklar ironi måtte förstå det nu.

Bakom teateridén ligger regissören och dramatikern Nasim Aghili, och konstgruppen Ful är avsändare. För musiken står ingen mindre än The Knife. Att få se syskonen Dreijer utan mask på scen hör till ovanligheterna men det får vi göra i den här antinationalistiska kabarén med namnet Europa Europa. Budskapet är tydligt – inga gränser, inga fler deportationer och en hyllning till de människor som med livet som insats lyckats ta sig över Europas gränser.

Sång och dans blandades med allvar. Foto: Andrea Pettersson

Genom något som banalt som ett tårtkalas skapas ett mikroeuropa på scenen. Publiken förvandlas till de andra, de som kostar, de som måste förtjäna att passera över gränsen och de som absolut inte får ljuga. ”Vem förtjänar tårtbiten mest, vi kan ju inte bjuda alla, men några”. Mantrat ”den mest generösa tårtbjudningen av alla” upprepas om och om igen.

Kabarén spelas samma kväll som det är Sverigedemokraternas dag i Almedalen och gör här en ny version av M.I.A:s hit "Jimmy, riktad till SD:s partiledare." Foto: Andrea Pettersson

Datumet för urpremiären är inte tillfälligt, det är Sverigedemokraternas dag i Almedalen, och bara några dagar tidigare har nynazistiska Svenskarnas Parti hållit ett timslångt tal på samma scen som riksdagspartierna ska stå på under resten av veckan. Det går nästan att ta på nervositeten i den stora publiken. Efter attackerna i Kärrtorp och Malmö känns inte ens en teater i solnedgång på Almedalen säker längre. Oroliga huvuden vänds mot förbipasserande bilar.

En allsång mot Jimmie Åkesson med tillhörande allsångshäften övergår i ett tacktal till de föräldrar eller medresenärer som tog sig över gränsen tillsammans med skådespelarna, om det är egna eller andras upplevelser får vi aldrig veta. I bakgrunden visas en virvlande vattenström, måhända är det Medelhavets förrädiska strömmar och ur högtalarna hörs ansträngda andetag. Det är svårt att inte känna allvaret i resan mot Europa, och i ett liv i exil. Till tonerna av Sveriges nationalsång upprepas utanförskapets mantra – ”kriminell, illegal, börda, parasit, lögnare”.

Karin Dreijer till höger är ena halvan av The Knife som stod för musiken. Foto: Andrea Pettersson

Solen har gått ner, skådespelarna och musikerna tackar för sig och för andrummet; för att det aldrig mer ska talas om överlevare i volymer, som trovärdiga eller inte trovärdiga. ”Tack för att vi får vara hjältar”, utropar gruppen och får med publiken i slagord mot gränser och deportationer. Stämningen är upprymd, publiken går hem med neongröna allsångshäften i handen och passerar på hemvägen Svenskarnas partis för dagen nedsläckta och igenbommade tält.

Text: Lisa Olsson/ Andrea Pettersson

Läs mer

Spanien anklagas för 15 migranters död – vill ha EU-stöd till att “skydda Europas gränser” (Amnesty Press 27 mars)

Amnesty om vägen till Europa

"Europa Europa" på Parkteatern i Stockholm i sommar

reportage | 2014-07-02
Av: Lisa Olsson/Andrea Pettersson