Blixtaktion i telefonen

Reportage | 2005-12-07
Även publicerad i AmnestyPress #4/2005

I mars lanserade Amnesty i Sverige SMS Urgent Action Campaign. Idén, som tidigare används i bland annat Norge och Holland, är att man via sin mobiltelefon enkelt ska kunna ta del av Amnestys blixtaktioner. Idag har nätverket 326 medlemmar och förhoppningen är att det ska växa sig ännu större.

I dag används mobiltelefoner i allt större utsträckning – att lyssna på mp3-filer, koppla upp sig på nätet, fotografera och spela spel. När Amnesty i Sverige fick höra att andra sektioner även hade börjat använda sig av elektronik för att mobilisera medlemmar, var de inte sena att haka på.

– Jag fick höra om idén på ett internationellt kampanjmöte 2004, och tyckte det var en bra idé. Vi kom sedan i kontakt med bra entreprenörer som kunde hjälpa oss att verkställa den, förklarar Fredrik Kron, kampanjansvarig för den svenska sektionen.
Med hjälp av företaget Daylight Again skickar Amnesty varannan vecka ut information till alla abonnenter, där man informerar om en aktuell blixtaktion. Om personen i fråga önskar delta i aktionen läggs dennes namn till på ett redan utformat vädjandebrev.

Till skillnad från i Holland där SMS-kampanjer enbart har ett aktionssyfte, hoppas Sverige att den även ska kunna fungera som en insamlingskampanj. Sara Ångström som jobbar med fundraising på svenska Amnesty förklarar:

– Det är ju främst en kampanjidé, men på lång sikt hoppas vi även att vi ska kunna få in lite pengar. Om inte annat för att det ska kunna gå ihop ekonomiskt. Det kostar ju trots allt att göra alla utskick.

Men Fredrik Kron är inte lika försiktig:
– Ja man ska ju inte sticka under stol med att vi hoppas tjäna pengar på den här typen av kampanj. Norge har idag runt 18 000 abonnenter. Om vi hade lika många skulle vi ju kunna öka våra insatser och göra ännu fler och bättre kampanjer.

Text: Ana Falk

Reportage | 2005-12-07
Även publicerad i AmnestyPress #4/2005