En flyktings gränsland – från det syriska gaylivet till den nya tillvaron i Sverige

Khaled Alesmael debuterar med romanen ”Selamlik”. Här berättas om en ung homosexuell mans flykt från krigets Syrien till asylboendet i småländska Åseda.

böcker | 2018-10-29
Av: Vendela Tenor
Även publicerad i AmnestyPress #4/2018
Khaled Alesmael är prisbelönt journalist och författare, född i Syrien 1979. Efter flykten till Sverige fick han permanent uppehållstillstånd 2015 och har fortsatt att arbeta som journalist i Sverige. Selamlik är hans debutroman.

Khaled Alesmael är prisbelönt journalist och författare, född i Syrien 1979. Efter flykten till Sverige fick han permanent uppehållstillstånd 2015 och har fortsatt att arbeta som journalist i Sverige. Selamlik är hans debutroman. Foto: Fadi Khattab

Bok: Selamlik
Författare: Khaled Alesmael
Översättare: Anna Jansson
Förlag: Leopard

Furat är en ung, homosexuell man som har flytt till Sverige efter att den arabiska våren i Syrien hade övergått i ett krig som ännu pågår. Efter att ha tagit sig till Turkiet reser han med smugglaren Ali Baba i en av de ökända gummibåtarna, mot frihet och trygghet. Som många andra asylsökande hamnar Furat på ett asylboende på en liten svensk ort, i hans fall småländska Åseda.

Furats rum har fönster som vetter ut mot en kyrkogård och han tänker att han ännu en gång är granne med döden. För att få utlopp för allt han inte kan berätta eller erkänna, börjar Furat istället att skriva. Han berättar om männen han har älskat, sin barndom och människor han har träffat under sin resa. Han beskriver även Sverige, dagarna på asylboendet och hur han fantiserar om sina rumskompisar.

Som läsare upplever jag Furat som splittrad mellan “här” och “där”. Hur lyckas man bygga upp ett nytt liv när det förflutna ständigt gör sig påmint? Ett meddelande från hans bror, en dialekt från en stad han brukade bo i eller doften av syriskt bröd som fyller köket i asylboendet påminner honom om ett liv som inte längre finns. Men bara för att han är här slutar inte där att existera. I det gränslandet befinner han sig. “Vi gråter för att vi fortfarande är vid liv. Vi gråter för att vi är döda” beskriver Furat själv denna situation.

Den splittring jag själv tycker är mest intressant är mellan Furats upplevelse av att vara homosexuell i hemlandet och förväntningen på hur det ska vara i Sverige. I Syrien har han sin fristad i de offentliga badhusen som fungerar som en mötesplats för homosexuella. Där hittade han en gemenskap. Han beskriver hur lust blandades med rädslan över att bli upptäckt och dödad. Homofobin är utbredd i Syrien och han vet vad som händer de som tillfångatas av Daesh, Islamiska staten (IS).

Selamlik.

Selamlik. Foto: Leopard förlag

Furat skriver att han kom till Sverige på jakt efter kärlek och acceptans. När han väl kom fram, tror jag att han blev besviken. Bara för att han enligt lagen får älska vem han vill, betyder det inte att han aldrig kommer möta fördomar och motstånd. Det är dessutom inte nog med att han är gay, han är även arab.

Han får höra att det finns en föreställning – eller rent av en fetisch? – om att alla arabiska män ska vara macho och att nordiska män bara är intresserade av att ligga med den stereotypen. De andra boende på asylboendet pratar om homosexuella som en sjukdom som bara finns i västvärlden och som aldrig har förekommit i Syrien. Tanken slår honom - kommer han också fortsätta vara tyst i Sverige?

Selamlik, som betyder “ett rum endast för män”, är Khaled Alesmaels debutroman. Alesmaels språk är vackert i sin enkelhet och lyckas med att vara kraftfullt utan stora utsvävningar. Ibland tappar berättelsen lite tempo men återhämtar sig snabbt. Trots de tunga ämnena boken behandlar är den ändå fylld med humor och ironi. Det är en mänsklig berättelse, för mitt i allt det hemska sipprar ändå ödets ironi igenom, som att åka över Medelhavet i en gummibåt iklädd en leopardmönstrad suspensoar.

Vendela Tenor

böcker | 2018-10-29
Av: Vendela Tenor
Även publicerad i AmnestyPress #4/2018