Juliano Dornelles: Politiker som Bolsonaro kommer inte att stoppa oss från att göra film

I Brasilien arbetar filmskaparna i skuggan av president Jair Bolsonaro. Juliano Dornelles, en av regissörerna bakom ”Bacurau”, är pessimistisk om möjligheterna för kulturens möjligheter att påverka samhällsutvecklingen, trots att filmen slagit publikrekord. Amnesty Press träffade honom vid Göteborgs filmfestival.

filmer | 2020-02-05
Av: Soledad Cartagena
Biografen Draken.

Biografen Draken. Foto: Göteborgs filmfestival

För 43:e gången arrangeras Göteborgs filmfestival och årets temaland är Brasilien. I festivalens programblad står det att ”Focus: Brazil kommer vara både en hyllning till den brasilianska filmkonsten och en solidaritetsmanifestation för de brasilianska filmskapare som just nu är satta under en ofantlig politisk press.”

En av filmerna som visas på festivalen är "Bacurau" i regi av Kleber Mendonça Filhos och Juliano Dornelles. Det är en allegorisk neovästern som utspelar sig i den idylliska lilla byn Bacurau i den brasilianska utmarken. Invånarna gör motstånd mot borgmästaren och ett jaktlag från USA som ägnar sig åt nöjesjakt på människor. I Brasilien har filmen slagit publikrekord och blivit en symbol för motståndet mot president Jair Bolsonaro. Den vann även juryns pris i Cannes 2019.

På premiärvisningen av "Bacurau" på anrika biografen Draken är biosalongen fullsatt. Det är tydligt att den svenska biopubliken är väl insatt och intresserad av det politiska läget i Brasilien. Det hörs i kommentarerna efter filmens slut. Jag träffar en av regissörerna, Juliano Dornelles, dagen efter filmvisningen.

Juliano Dornelles på besök i Göteborg.

Juliano Dornelles på besök i Göteborg. Foto: Soledad Cartagena

Han frågar nyfiket vad jag tyckte om filmen och säger att han kände av stämningen i salongen.

– Den brasilianska filmindustrin har blomstrat i många år och 2019 var ett fantastiskt år för landets film. Vi vann många internationella filmpriser och fick uppmärksamhet utanför Brasilien. Problemet är att extremhögern i Brasilien och politiker i mitten sprider rykten att konstnärer är missbrukare och vagabonder och att de bara använder statliga pengar till droger. Det första Bolsonaro gjorde när han kom till makten var att sparka chefen för det statliga filminstitutet och dra in filmstödet till filmer som tar upp teman som hbtq och pornografi. Det politiska läget är mycket spänt i Brasilien just nu, säger Juliano Dornelles och suckar tungt.

Kleber Mendonça Filhos och Juliano Dornelles satte igång "Bacurau" 2009, innan Bolsonaro fick makten i Brasilien.

– Vi började filma valåret 2018. Ingen trodde att Bolsonaro skulle bli landets president utan såg det mest som ett skämt. Filmen har vissa likheter med verkligheten och några detaljer överensstämmer med vad som hände när Bolsonaro vann valet. Bland annat försvann vissa områden i Amazon från kartan. Precis som i vår film. Det var områden där ursprungsbefolkningen bodde. Just den scenen är en kommentar om makt. Om du har makt kan du trycka på en knapp och få ett helt område att försvinna, säger Juliano Dornelles.

"Bacurau" var från början inte tänkt som en politisk film. Juliano Dornelles och Kleber Mendonça Filhos ville berätta en intressant historia som de hade burit på i många år.

– Vi såg sedan att den handlar om vår historia och att den tar upp ämnen som förtryck, kamp och invasion. De ämnena är ju politiska. Men om jag hade velat göra en kärleksfilm hade den förmodligen också blivit politisk, säger han.

Sônia Braga och Luciana Souza  i filmen Bacurau.

Sônia Braga och Luciana Souza i filmen Bacurau. Foto: IMDB

Juliano Dornelles menar att alla filmer är politiska på ett eller annat sätt. Och han tycker att det är viktigare än någonsin att prata öppet om det politiska läget i Brasilien och i världen. Han håller med om att han som erkänd filmskapare har viss makt men en enskild film kan inte förändra politiken särskilt mycket.

– Film kan hjälpa människor att tänka på sina liv och delvis ändra deras mentalitet men idag går folk på bio, äter popcorn, går hem och glömmer allt nästa dag.

Jag påpekar att det är cyniskt av honom att tänka så.

– Rent teoretiskt kan film, litteratur och andra kulturyttringar förändra samhället men praktiskt ser jag inte det hända i Brasilien. Vi har en grym och ignorant elit som aldrig känt sig rädda eller hotade av de lägre klasserna och en mäktig förmögen grupp av evangelister som äger egna TV-kanaler. En av de rikaste männen i Brasilien tillhör den här gruppen. Vi använder vårt fönster för att informera om det som händer. Men sen då? Ni i Europa vet vad som pågår men ingenting förändras. Det vi måste göra är att gå ut på gatorna, bränna bilar och förstöra saker, säger han.

Om det ska ske förändringar måste folket tillsammans agera som en enad grupp.

– Men medelklassen i Brasilien är feg. Jag känner också att jag är feg eftersom jag borde vara ute på gatorna och demonstrera och det är jag inte. Vi är rädda för polisen som är en av världens mest våldsamma som skjuter människor utan att blinka. Jag har en dotter och jag tänker på henne, säger han.

Det är inte troligt att Bolsonaro och hans folk har sett "Bacurau", säger Juliano Dornelles och skrattar högt:

– Han tillbringade 30 år i kongressen utan att göra någonting och nu när han är president är han trött och klagar bara på pressen och ber att de ska lämna honom ifred.

Filmen "Bacurau" vann pris vid filmfestivalen i Cannes 2019.

Filmen "Bacurau" vann pris vid filmfestivalen i Cannes 2019.

Juliano Dornelles är trots allt positiv och tror att filmmakare i Brasilien kommer fortsätta göra film, med eller utan pengar.

– Politiker kan inte stoppa oss. Vi måste hitta vägar att göra film på ett sätt eller annat och bästa sättet att stå emot är att fortsätta göra filmer. Vi får även internationell hjälp, både ekonomiskt och genom att våra filmer uppmärksammas i utlandet, säger han.

Hans nästa projekt är en film om Brasiliens urfolk men i nuläget vet han inte när han kan sätta igång med den filmen.

Soledad Cartagena
sollan.carttis@hotmail.com

Läs också
Urfolk i Brasilien gör motstånd mot Bolsonaro och uppmuntrar till bojkott (Amnesty Press 17 januari 2020)

Mônica Benícios livskamrat mördades (Amnesty Press 25 juni 2019)

ÅRSMÖTE2019: ”Marielle har blivit en symbol för motståndet” (Amnesty Press 14 maj 2019)

Brasiliansk film speglar en ung demokrati i sönderfall (Amnesty Press 16 oktober 2016)

filmer | 2020-02-05
Av: Soledad Cartagena