Fräscht och roligt månadsmagasin
reflektion | 2006-12-15 |
En ny inspirationstidning för unga lanseras den 15 december – Unique Generation. Bakom tidningen står David Lega som är tidigare elitsimmare i handikapplandslaget och nu föreläser om personlig utveckling. Tidningen ska bryta mot traditionella mönster på flera sätt.
Idén till Unique Generation fick han i våras när han läste i en tidningsartikel om att 30 procent av alla ungdomar i Sverige mår psykiskt dåligt. David Lega tror att det är den stora pressen att leva upp till alla ideal som ligger bakom ungdomarnas ökade ångest.
– Kan vi inte få vara ”annorlunda”, tänkte jag. Är det inte roligare om alla är unika istället för att vi ska jämföra oss med varandra? Jag ville skapa en tidning som inspirerar unga människor att vara stolta över den de är, säger David Lega till Amnesty Press.
I Unique Generation kommer det att finnas reportage om människor som kan fungera som förebilder. Det är personer som själva har haft det svårt men som lyckats ta sig vidare. Mia Törnblom, som blivit uppmärksammad med storsäljaren Självkänsla nu, porträtteras i första numret. Hon var tidigare narkoman i tio år men arbetar nu som coach i personlig utveckling och har många näringslivshöjdare och offentliga personer som kunder.
– Vi vill försöka få ungdomar att se livet på ett nytt sätt, säger David Lega, och berättar att tidningens främsta målgrupp är ungdomar med funktionshinder.
Men Unique Generation siktar brett och vänder sig till alla ungdomar mellan 15-25 år.
Bland medarbetarna finns flera med funktionshinder. Bland annat en blind filmrecensent, Anna Bergholtz, som tappade synen för fyra år sedan och en sexolog, Sosso Hietanen, som, enligt David Lega, är kortväxt och skall försöka få läsarna att se på sex från ett nytt perspektiv.
– Målet är väl att få tag på en döv skivrecensent, säger han skämtsamt.
Även chefredaktören, Amanda Olsson, har en förståelse för funktionshinder eftersom hon suttit i rullstol en tid i samband med en tumör i korsryggen för några år sedan.
Första numret av tidningen Unique Generation, som förstås är ett högriskprojekt, och en inspiration bara det att någon vågar starta en egen tidning utan ekonomisk uppbackning, innehåller allt från mode och hälsa till filmtips och resereportage.
Modereportagen är långt från VeckoRevyns trådsmala, halvnakna modeller. Det är vanliga ungdomar som visar vad de har på sig till vardags. Och filmrecensionerna, som har temat ”skräck”, ger ett nytt perspektiv på hur man kan se film, även som blind.
Ambitionen har varit att producera en tidning för alla ungdomar – också de utan funktionshinder. Reportagen och annonserna i tidningen handlar med få undantag om människor med olika handikapp och det gör att kanske funktionshindrade känner sig mer hemma med tidningen. Reportagen känns också som mer riktade mot lite äldre än den planerade målgruppen. Mia Törnblom och Efwa Attling landar möjligen bättre för åldern 25 år och uppåt. Att funktionshindrade ges så mycket utrymme i ett glassigt månadsmagasin med stort och brett innehåll känns dock fräscht och roligt.
En liten farhåga är ändå att inslagen i Unique Generation är på gränsen till att lyfta upp självkänsla och peppning till en religion. Det blir en lite för smal nisch att bygga vidare på långsiktigt som tidskrift. Som läsare blir man då också osäker på vad som skiljer skribenternas och annonsörernas tidningar, böcker och föreläsningar.
Solveig Hauser**
reflektion | 2006-12-15 |