Att läka såren från krigets övergrepp
filmer | 2007-08-16 |
Secret life of words
Regi: Isabel Coixet
Land: Spanien/Kanada
Medverkande: Sarah Polley, Tim Robbins mfl
Premiär: 17 augusti 2007
Krig skördar många oskyldiga människoliv och flera av dem som överlevt känner en oerhörd skam över att just de har klarat sig. ”The secret life of words” skildrar hur man psykiskt lever vidare efter att ha varit med om fruktansvärda upplevelser. Viktig och intresseväckande film, men bara stundtals riktigt gripande.
Livet är grått, trist, anspråkslöst och inrutat. Varje dag är precis den andra lik. Visst kan denna tillvaro tyckas vara oerhört ostimulerande, frustrerande och nästintill kvävande, men för huvudpersonen Hanna i ”The secret life of words” ger den monotona vardagen harmoni och lugn. En trygghet och stabil punkt i en alltför sargad och splittrad själ. Sedan 4 år tillbaka arbetar hon på en fabrik i någon engelsk ort och varje dag består hennes matlåda av kycklingbitar, ris och ett halvt skuret äpple. Varje middag ser precis likadan ut; kycklingbitar, ris och ett halvt skuret äpple. I enportionsplastpåsar ligger kycklingbitarna och riset nedpackade var för sig i det annars tomt ekande kylskåpet. Hanna är ett mysterium för sin omgivning och hon släpper ingen nära inpå. Hon går in sin egna lilla bubbla, isolerad från alla. Skammen över att ha överlevt kriget på Balkan är så stor och tung att hon kapat av kontakten med andra människor. Hon är oerhört deprimerad och lever inte längre, utan existerar blott som en osynlig kugge i ett större maskineri.
Trots dessa tunga traumatiska minnen är Hanna flitig på sin arbetsplats. Hon tar varken ut semester eller är sjuk, vilket leder till att chefen tillslut beordrar henne att ta en månads ledighet. Det leder till att hon tar en buss till kusten, men semestern blir inte särskilt långvarig då hon redan under första kvällen får jobb på en oljeplattform långt ute till havs. De är i akut behov av en sjuksköterska efter att en man som heter Josef blivit svårt skadad vid en olycka på oljeriggen. Till en början är Hanna lika inbunden och sluten som vanligt, men under de drygt två veckor som hon tillbringar på oljeplattformen öppnar hon sig alltmer, och trevande och försiktigt byggs en ömsesidig respekt upp mellan Josef och Hanna.
Karaktärerna på oljeplattformen är speciella och växer under historiens gång. Alla verkar ha en gemensam anledning till varför de befinner sig där; de vill vara ifred. ”The secret life of words” är snyggt filmad med stämningsfulla och tankeväckande scener. Historien om människorna på oljeriggen växer sakta men säkert fram från att till en början lämnats lite öppet. Trots att den spanska regissören Isabel Coixet på ett stilsäkert och träffande sätt målar upp Hannas förändringsprocess saknas det ändå något. De 10-20 minuter då Hanna berättar om sina traumatiska upplevelser från kriget på Balkan för Josef, får Isabel Coixet till en riktig fullträff och samspelet mellan Hanna, spelad av Sarah Polley och Josef, spelad av Tim Robbins, är riktigt bra. Men bortsett från denna oerhört gripande scen känns filmen lite tom och man blir inte så känslomässigt engagerad som jag tycker att man borde bli med tanke på den starka och fängslande historien. Med många obesvarade frågor och funderingar lämnar jag därför biosalongen och känner att jag vill veta mer om Hanna och hennes upplevelser. Vilket folkgrupp tillhörde hon? Vad hände med hennes familj? Under hur lång tid pågick tortyren och övergreppen? Men filmen väcker ett intresse och påminner oss alla om krigets Balkan och alla de offer som fick sina liv sargade och förstörda, och det är nog så viktigt.
Text: Emelie Ring
filmer | 2007-08-16 |