Vid himlens utkant

filmer | 2007-10-26

Film: Vid himlens utkant
Regi: Fatih Akin
Land: Turkiet/Tyskland
Premiär: 26 oktober

Mellan liv och död, mellan nutid och dåtid, mellan två kulturer skildras människors liv i deras kamp för rättvisa. En film som genomsyras av människors olika öden och konsekvenser av att försöka förändra sin situation.

Regissören Fatih Akin föddes i Hamburg av turkiska föräldrar och 1995 vid 19 års ålder regisserade han sin första film Sesin-du bist es. Den senaste filmen, Vid himlens utkant, är hans femte långfilm.
Akin har både en tysk och turkisk bakgrund och den dubbla kulturen speglas i filmen som utspelar sig i de båda länderna. Vi får följa med på en resa där flera människors liv korsas utan någon egentlig huvudperson.

Vid himlens utkant utspelar sig i ett hektiskt tempo där nutid och dåtid flyter samman ju längre in man kommer i filmen. Handlingen är genomgående uppbyggd så att personernas liv växlas om vartannat utan att tappa fokus hos publiken. Filmen ger en bra bild av hur livet som politisk aktivist kan se ut i Turkiet eller som prostituerad i Tyskland och hur vägar ut från problemen kan visa sig vara förödande på olika sätt. Det här är en film som visar hur liv och död snabbt kan växla i utsatta situationer.

Nejat och Yeter träffas genom Nejats far Ali.

Filmen inleds med att skildra miljöer från Tysklands gator och prostitution. Ali, som är änkling, söker sig till de prostituerades kvarter och finner lindring för sin ensamhet. I kvarteren träffar han Yeter som han erbjuder pengar för att flytta in hos honom. Genom Ali får Nejat och Yeter kontakt och Yeter berättar om sin längtan efter att få träffa sin dotter, som hon inte haft kontakt med på flera år. Vad hon inte vet är att hennes dotter är politiskt aktiv i den kurdiska motståndsrörelsen och lever under riskfyllda förhållanden. Ayten som jagas av polisen i Turkiet har flytt till Tyskland för att söka asyl men allting blir inte riktigt som hon tänkt sig. I Tyskland möter hon Lotte som hjälper henne i hennes kamp undan polisen. Nejat åker till Turkiet för att söka rätt på Ayten och i sitt nästintill omöjliga uppdrag möter han Lotte. De båda har en koppling till Ayten utan att de är medvetna om det.

Ali möter Yeter som är prostituerad.

Filmen utvecklas till en spännande historia mellan kulturer och personer utan att bli förutsägbar. Den framhäver viktiga politiska frågor och ett tydligt exempel är diskussionen mellan Ayten och Lottes mamma Susanne. Där framträder två olika uppfattningar om EU där Susanne tror att Turkiets medlemskap i EU kommer att leda till frihet medan Ayten är av den bestämda motsatta åsikten. Hon har inget förtroende för att ett EU-medlemskap kommer att förändra situationen i Turkiet. Fatih Akin beskriver själv sitt syfte med att skildra diskussionen om EU. Han förklarar att det är en spegling av vad människor tycker om ett eventuellt EU-medlemskap och att det var med nöje som han skrev scenen. Han poängterar dock att han inte hade någon avsikt att torgföra sin egen ståndpunkt.

Ayten och Lotte blir vänner.

Inspelningen av filmen påbörjades i maj 2006 och pågick i tio veckor. Den knappa tiden är enligt mig inte märkbar och kvalitén på innehållet känns övertygande. Budskapet i filmen kan tolkas utifrån olika perspektiv men för mig är kampen för rättvisa mest påtaglig. Jag upplever Aytens politiska kamp för rättvisa som filmens fokus även om den bjuder på många olika konflikter och känslor. Fatih berättar att Vid himlens utkant handlar om döden, i bemärkelsen att varje död är en förödelse. För mig handlar filmen om så mycket mer, nämligen vad döden kan föra med sig utifrån många olika aspekter, inte bara negativa konsekvenser.

Text: Ida Lindström

filmer | 2007-10-26