Libanesisk kärlek och krig i tre generationer

böcker | 2012-08-27

Elias Khoury
Yalo
Leopard förlag
Översättning: Tetz Rooke

Det sägs att kriget gör tjuvarna och freden för dem till galgen. I den libanesiske författaren Elias Khourys roman Yalo sitter huvudpersonen med samma namn häktad anklagad för rån, våldtäkt och bombattentat. Men vem som är offer och vem som är förövare är inte helt lätt att avgöra i denna roman om vad krig gör med människor men det är också en bok om att hitta sig själv.

I häktet beordrar förhörsledaren Yalo att skriva ner sin livshistoria. Inlåst i en isoleringscell med endast vita pappersark och en gammaldags bläckpenna försöker han renodla sin bekännelse men hamnar ständigt på villovägar i historien och fantasin. Yalo tar oss med längs Libanons blodiga historia återberättad genom metaforer. Khoury är snål med fakta och exakta platsangivelser men desto generösare med bilder. 1860 års massaker på maroniterna som blev inledningen på hela raddan av massakrer i modern tid i Libanon får bilden av ett foster som gråter inifrån sin mammas blodiga mage. Såren av våld och krig går i arv då vi får följa en familjs öde i tre generationer. Vi får följa Yalos morfar, den syrisk-ortodoxe prästen som på grund av folkmordet på armenier, syrianer och andra kristna i början av 1900-talet fått växa upp hos en kärleksfull kurdisk mulla. Han kämpar ständigt med sin splittrade identitet, något som får konsekvenser för hans dotter Gaby och dottersonen Yalo.

Förhörsledaren som vill ha en bekännelse av nutida brott blir inte nöjd med Yalos existentiella reflektioner som hoppar mellan tid och rum. Han utsätts för fruktansvärd tortyr som beskrivs i detalj på ett målande och obehagligt övertygande sätt. Yalo tvingas skriva om sin berättelse och för varje ny version öppnas ett nytt fönster och en ny pusselbit läggs till. Att Yalo säger emot sig själv, bekänner och tar tillbaka bidrar till förståelsen för det mänskliga där allt ständigt är motsägelsefullt och där en bödel inte kan skiljas från sitt offer.

Trots att boken utspelar sig under ett inbördeskrig och dess huvudperson är en våldsman är det också en berättelse om kärlek. Kärleken mellan Yalos mor Gaby och den äldre skräddaren som aldrig lämnar sin sjuka fru. Den underliga kärleken mellan Yalo själv och Shirin, flickan som anklagar honom för våldtäkt och som han envist förföljer. Kärleken erbjuder räddning men är också den stora undergången.

Yalos historia är Libanons. Han är ett offer för sin tid och hans liv har präglats av inbördeskrigets våld och skräck. Han har hamnat där han har hamnat på grund av ödets nycker. Vilka är då hans brott och vilka är krigets? Varför inte döma hela det libanesiska folket? frågar han sig i sin cell. Men något händer med Yalo när han tvingas reflektera över sitt liv.

Det här är en bok om krig och kärlek. Om att vara människa men också om att ta tillbaka makten över sitt eget liv.

Johanna Tjernström

böcker | 2012-08-27