Utställning gör upp med Sveriges mörka förflutna

reportage | 2005-11-08

Astrid Lindgren öppnade brev i jakt på antinazister och svenska staten belönande tyska befäl med medaljer. Sverige måste göra upp med sitt rasistiska förflutna menar producenterna bakom den nya utställningen på Forum för levande historia i Stockholm.

Svenska skolbarn får tidigt lära sig att Sverige var neutralt under andra världskriget och gjorde allt för att hjälpa de tusentals judar som tvingades fly från den nazistiska förföljelsen. En bekväm bild långt ifrån sanningen säger de ansvariga bakom utställningen Fransson skottar snö som öppnar på Forum för levande historia den 9 november. 67 år efter Kristallnatten år 1938 då 20 000 judar fördes till koncentrationsläger och tusentals synagogor och butiker vandaliserades.
– I skuggan av andra världskriget har svenskarna valt bilden av det goda Sverige. Ett Sverige med vita bussar, öppna gränser och hjältar som Rauol Wallenberg. Men det finns en annan bild som vi ännu inte gjort upp med. Det är det likgiltiga Sverige som valde att inte göra motstånd mot nazismen. Syftet med utställningen är att skapa debatt så vi äntligen kan ta ansvar för vår delaktighet i Förintelsen, säger överintendent Heléne Lööw.

Stig-Åke Nilsson, Roy Anderson och Heléne Lööw tycker det varit ett svårt projekt. Materialet är för stort. (Foto: Emmy Magnusson)

Hon berättar att ny forskning gett en mer omfattande bild av Sveriges agerande under andra världskriget. Mediaforskaren Göran Leth har bidragit till utställningen med sin studie av svenska tidningars nyhetsrapportering efter Kristallnatten. Resultatet är nedslående säger han:
– Nyhetsrapporteringen speglar den svenska likgiltigheten som Heléne Lööw talar om. Svenska journalister var likgiltiga mot tyskarnas behandling av judarna. Händelsen beskrevs i tidningarna ur ett tyskt perspektiv, som något normalt. Endast ett par tidningar bemödade sig att hålla sina läsare uppdaterade ur ett demokratiskt perspektiv, men även där smög man ibland in ren nazistisk propaganda.

Skulpturen ___Gråtande par, ___ett svensk par som ser bilder från ett koncentrationsläger. (Foto: Torbjörn Larsson)

Filmskaparen Roy Andersson som gjort utställningen tillsammans med kollegor från Studio 24 berättar mer om objekten. På en vägg hänger svartvita fotografier på flickor i vita klänningar och en man som skottar snö någonstans i Småland. Mitt emot, ett enormt fotografi på en grupp svältande judar i Warszawas getto.
– Bilderna ska ses i kontrast till varandra. Den skottande mannen utstrålar en aningslöshet. Han vet inte eller vill inte veta vad som pågår i Warszawa, berättar han.
Intill står en skulptur föreställande ett gråtande medelålders par i en soffa, den är Roy särskilt nöjd med:
– Paret förfäras av de första tv-bilderna från koncentrationslägret i Auschwitz. De gråter, men är offer för sin egen lathet och bristande kurage. Jag tycker skulpturen säger allt om vad vi vill att utställningen ska förmedla.
I ett ännu tomt hörn ska de placera en ångbrevöppnare som svenska myndigheter använde för att i hemlighet öppna 50 miljoner brev i jakt på antinazister.
– Astrid Lindgren extraknäckte med att öppna allmänhetens post och rapportera till Säpo. Visste ni det?

Under förintelsen blev det vanligt att injicera fenol i hjärtat på offren. En djävulsk metod menar Roy Andersson. (Foto: Emmy Magnusson)

När man går omkring bland fotografier från rasbiologiska institutet i Uppsala och svenska kungligheter som skakar hand med högt uppsatta nazister frågar man sig; hade vi gjort annorlunda idag? Roy Andersson tror inte det.
- Jag ser en direkt parallell mellan Förintelsen och dagens islamofobi. Under Förintelsen kollapsade hela rättssystemet. Människor fängslades för saker man misstänkte att de skulle göra. Samma sak händer i kriget mot terrorism och Sverige reagerar inte. Vi tittar på, återigen.
Heléne Lööw håller med. Det finns ingenting som säger att vi skulle agera annorlunda än vår mormorsmor eller farfarfsfar.
- Likgiltigheten finns kvar. Vi väljer fortfarande vad vi vill se. Under folkmordet i Rwanda år 1994 valde svenska medier att rapportera om världsmästerskapet i fotboll. Vi är inte annorlunda, det är väl det som är svårt att inse.

Utställningen Fransson skottar snö öppnar den 9 november och visas hela 2006 på Stora Nygatan 10 i Gamla Stan, Stockholm. För mer information, se Forum för levande historias hemsida.

Emmy Magnusson
Praktikant, Amnesty Press och media

reportage | 2005-11-08