Richard Mosses bild av konflikten i östra Kongo

Konflikten i Kongo är en av världens blodigaste sedan andra världskriget och har sedan slutet av 1990-talet skördat ofattbart många människoliv. Det beräknas att upp till fem miljoner kan ha dött som en följd av kriget, de flesta av svält och sjukdomar. Mord, rena massakrer, systematiska våldtäkter och barn som tvingas bli soldater har i princip blivit en vardag. Ändå är denna konflikt relativt osynlig i media. Det är detta som är den irländska fotografen Richard Mosses utgångspunkt med den utställning som nu visas på Louisiana i Danmark.

reportage | 2015-04-13
Av: Susanna Warhammar
Stillbild från Richard Mosses video The Enclave.

Stillbild från Richard Mosses video The Enclave. Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery and carlier ǀ gebauer

Mellan åren 2010 och 2014 levde Richard Mosse med paramilitära grupper i östra delen av Demokratiska republiken Kongo, ett område särskilt drabbat av frekventa kränkningar av mänskliga rättigheter. I gränslandet mellan konst och dokumentär vill han skapa en ny bild av Kongo och det ständigt närvarande våldet.

Till sina fotografier och filmer använder sig Mosse av filmen Kodak Aerochrome som genom att registrera det osynliga spektrat av infrarött ljus omvandlar all grön växtlighet till starkt rosa. Filmen togs fram av amerikansk militär på 1940-talet i syfte att avslöja fienders eventuella försök att gömma sig. Byggnader, färg och döda eller syntetiska löv reflekterar inte infrarött och blir därmed lätt att urskilja från vegetationen. Det är helt enkelt en teknik för att göra det osynliga synligt.

I utställningshallen på Louisiana möts man av knallrosa fotografier i jätteformat av Kongos natur; av floder som plöjer genom böljande landskap och klippiga berg, av palmer och byar. Vissa mindre bilder visar övergivna hyddor, där stommen står kvar som ett stilla skelett i naturen. Det hela är vid en första anblick rent hisnande vackert, ibland nästan kitschigt, och det hade kunnat få vara så om det inte var för vad bilderna vill förmedla. Faktatexterna bredvid ger en helt annan bild än det ljuvliga rosa. Som en saklig och torr skolbok berättar de om konfliktens Kongo i allmänhet och i synnerhet om konfliktmineraler som ett flertal beväpnade grupper strider om och som drabbar lokalbefolkningen på det mest fasansfulla sätt. Kontrasten blir brutal.

Hunches in Bunches.

Hunches in Bunches. Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery and carlier ǀ gebauer

Men det är inte stillbilderna som är behållningen av denna utställning, utan den mäktiga och påträngande videoinstallationen ”The Enclave”. Sex stora bildskärmar vinklade åt olika håll som visar långa scener från liv och död i östra Kongo. Klippen lappar över varandra, växlar ofta fokus men synkas ibland och man får flytta runt i det mörklagda rummet för att kunna se allt.

Verket ackompanjeras av till bland annat dovt mullrande blandat med konversationer på walkie-talkie eller ljud från gevärsskott och bomber i kombination med fågelsång. Emellanåt är det helt tyst och vid ett tillfälle hörs en stilla sång av ljus barnröst. Vi får se döda kroppar, militärträning, flyktingläger och spaning kring en flod men också fantastiska vyer av naturen. Under långa sekvenser får vi följa soldater genom den höga vegetationen eller möta blicken av en ung soldat med automatvapen. Allt med den där surrealistiska rosa inramningen som hela tiden liksom skaver, som tvingar hjärnan till vakenhet och gör det omöjligt att omedvetet sålla bort bilderna som bara en enkelt glömd konflikt i ett avlägset och grönskande Afrika. Återigen kontraster. Det går inte att värja sig och Mosse lyckas väl med att synliggöra det osynliga.

Richard Mosse med den lokale medhjälparen Abdoul Karim och filmfotografen Trevor Tweeten efter slaget om miljonstaden Goma, 20 november 2012.

Richard Mosse med den lokale medhjälparen Abdoul Karim och filmfotografen Trevor Tweeten efter slaget om miljonstaden Goma, 20 november 2012. Foto: John Holten

Många människor förknippar nog Demokratiska republiken Kongo med systematiska våldtäkter. Kanske särskilt i Sverige då frågan fick mycket uppmärksamhet under perioden som nuvarande utrikesministern Margot Wallström var FN:s första särskilda representant för arbetet mot sexuellt våld i konflikter. Därför blir det lite knepigt när det inte uppmärksammas i denna utställning på något uppenbart sätt. Richard Mosse berättar på en föreläsning som finns tillgänglig på nätet om svårigheten att gestalta dessa ofattbara övergrepp och att han valt att göra det genom bilder på övergivna hem. Detta hade gärna fått komma fram mer i de annars så informativa bildtexterna på utställningen. Den är trots detta väl värd ett besök.

Susanna Warhammar

Utställningen av Richard Mosse pågår på Louisiana till den 25 maj. Läs mer på Louisianas hemsida.

Läs mer om Kongo från Amnesty Press

Mathieu Ngudjolo Chui frikänd av ICC (3 mars 2015)

8 mars i Göteborg: Utsålt när Amnesty firade på Världskulturmuséet (14 mars 2013) - bland annat om det sexuella våldet i Kongo

Amnesty Press i östra Kongo: Ständigt på flykt i en konflikt utan slut (26 januari 2013)

Rwanda och Uganda utpekas (Amnesty Press nummer 4/2012)

De glömda offren för sexuellt våld (nummer 1/2012)

” Kvinnor möter sina förövare varje dag” (20 december 2011)

Våldtäkt som överlevnadsstrategi i Kongo (1 mars 2011)

Åter till Kongo (Ledare i nummer 3/2010)

Plundrat land och våldtagna kvinnor- Hur stoppas katastrofen Kongo? (6 april 2009)

En av vår tids största mänskliga tragedier (23 september 2003)

reportage | 2015-04-13
Av: Susanna Warhammar