Vacker hyllning till det dansanta Paris

filmer | 2010-08-12

La danse
Land: Frankrike
Regi: Frederick Wiseman

I La Danse släpps vi ned i en värld av ballerinor och balettdansare, tyllkjolar och puderrosa sidensnörda ballerinaskor. Den amerikanske dokumentärfilmaren Frederick Wiseman har landat med en ny dokumentär där vi på nära håll får uppleva det stenhårda arbetet på operabaletten i Paris. Från sömmerskornas mönsterpassning via repetitionslokalerna till scenens uppbyggnad och till sist, föreställningen.

Det sägs att man inte kan lära en gammal hund att sitta. Frederick Wiseman har fyllt 80 år och skapar fortfarande film på sitt eget vis, precis på samma sätt som hans första film, Titticut Follies, från 1967. Han har ingen förutbestämd bild av hur filmen ska se ut, istället samlar han in ungefär 100 timmar film, för att sedan genom klippningen låta filmen ta form. Inga intervjuer, ingen pålagd musik och ingen kommenterande röst.

Ballerina i en av träningslokalerna vid Opéra national de Paris. Foto: John Davey/Zipporah Films/Folkets Bio

I filmen får vi följa ballerinorna och balettdansarnas stenhårda träning och repetitioner, om och om igen, för att uppnå den absoluta perfektionen. Pas de deux och pas de trois, två väl använda balettermer som innefattar två eller tre dansare. Och sedan stretchingen, som tycks vara minst lika viktig för dansen som de perpetuella repetitionerna.

Dansarnas slitna leder i slitna repetitionslokaler, de till åren komna koreograferna som kivas som ett gammalt gift par, skapar tillsammans med kostymörens hantverk föreställningar som _Barnardas hus_av Mats Ek och _Paquita_av Pierre Lacotte. Samtidigt i en annan del av den magnifika byggnaden; en ensam städare som putsar salongen med 2 200 sammetsstolar, bildsektioner som varvas med takmålningar av Marc Chagall och en ödslig gammal korridor där ljudet av någons klackar ekar.

Ballerinor från en av många föreställningar i ___Le Ballet de l'Opera de Pa____ris___. Foto: John Davey/Zipporah Films/Folkets Bio

Kanske tillhör klackarna den konstnärliga ledaren, Brigitte Lefèvre? Vi får följa hennes samtal med dansare och koreografer där hon förklarar den dystra ekonomiska verkligheten som väntar dem. Ironiskt nog får vi även följa med när hon möter finansiärer, såsom Lehman Brothers, banken som blev världsberömd hösten 2008, efter sin konkurs och den ekonomiska krisen var ett faktum.

Frederick Wiseman kan sitta. Vilket även besökaren får göra under det nästan tre timmar långa besöket i Le Ballet de l'Opera de Paris, som kan kännas lite motigt till en början. Men tiden går fort. La Danse är en övertygande och vackert komponerad skildring av dansen och konsten. Okomplicerad och vacker.

Linn Nilsson

filmer | 2010-08-12