Chinonye Obiagwu, Amina Lavals försvarsadvokat: »Stening strider mot mänsklig värdighet«

Reportage | 2002-12-05
Även publicerad i AmnestyPress #4/2002

Amina Lavals dödsdom genom stening i Nigeria har lett till massprotester över hela världen. Och fallet är långtifrån avgjort, säger försvarsadvokat Chinonye Obiagwu till Amnesty Press.
Frågan kvarstår dock om landets president vågar gå emot shariadomstolen och stoppa dödsdomen om Aminas liv hamnar i hans händer.

Den 19 augusti i år meddelade domaren Aliyu Abdullahi sitt beslut inför ett 60-tal åhörare i en enkel rättegångssal i Funtua i delstaten Katsina i norra Nigeria: Amina Lawal ska dö genom stening när hon har slutat att amma dottern Wasila.
»Allahu akbar« (ung. Gud är stor) ropade åhörarna, de flesta män.

Utanför rättegångssalen fanns världspressen församlad och domarens beslut att hålla fast vid dödsdomen från en lägre instans gav snabbt eko över hela världen. Från utrikesministrar och premiärministrar i många länder kom protester och i Sverige skrev 208 000 personer under en vädjan för Amina Lawals liv i en gemensam kampanj från svenska Amnesty och Aftonbladet.

Liknande kampanjer genomfördes i andra länder och det är ingen överdrift att påstå att miljoner människor denna höst har engagerat sig i Amina Lawals öde.

Fallet är ännu långtifrån avgjort, berättar Chinonye Obiagwu, när han i slutet av oktober besökte Sverige på inbjudan av Frivilligorganisationernas Fond för mänskliga rättigheter. Chinonye Obiagwu är en av Aminas försvarsadvokater och chef för LEDAP, Legal Defence and Assistance Project i Nigeria. Amina Lawal befinner sig nu med sin knappt ettåriga dotter i Nigerias huvudstad Abuja då uppmärksamheten kring henne varit alltför stor i hemorten.

Försvaret har överklagat till en ännu högre instans inom shariadomstolsväsendet. Vid denna tidnings pressläggning fanns ännu inget datum utsatt för den förhandlingen.
– Amnesty har gjort ett fantastiskt jobb, säger Chinonye Obiagwu till Amnesty Press.

– Jag är imponerad av stödet från hundratusentals människor utanför Nigeria. Det sänder en viktig signal till regeringen i Nigeria och för Amina själv är det en viktig uppmuntran.

Men han pekar på att protesterna sällan når rätt instans.

– Den federala regeringen i Abuja svarar hela tiden att »Vi är själva emot dessa straff«. Därför är det viktigt att protesterna riktas till de lokala myndigheterna och når dit. De som döms i sharia-domstolarna är fattiga offer utan möjlighet att göra sin röst hörd. Därför är internationella protester så viktiga.

Fallet Amina Lawal är en stor nyhet i Nigeria, berättar Chinonye Obiagwu. Och detta bör utnyttjas av dem som vill protestera:

– Därför tycker jag inte att det är meningsfullt att bojkotta Miss World-tävlingen. Det är bättre att använda den som plattform för att protestera för Amina Lawal.

Miss World-tävlingen är det största internationella evenemang som Nigeria någonsin har arrangerat. Efter protester från fundamentalistiska muslimer flyttades själva tävlingen till 7 december, då fastemånaden Ramadan är över. 110 länder deltar i tävlingen, men ett tiotal länder, dock inte Sverige, hade i mitten av november aviserat att de bojkottar evenemanget i solidaritet med Amina Lawal.

För den federala regeringen i Nigeria är frågan känslig och den 9 november gick vice utrikesministern Dubem Onyia ut med en försäkran på Miss World-tävlingens hemsida där han lovade att ingen kommer av avrättas genom stening i Nigeria.

Å andra sidan hade utrikesministern Sule Lamido den 4 november framträtt i BBCs intervjuprogram »Hard Talk« och sagt att han som muslim försvarar muslimernas rätt att leva enligt islamiska lagar. Lamido avvisade också uppgifterna om religiösa sammanstötningar och etniska spänningar i Nigeria som ett »missförstånd« och »en avsiktlig förvanskning av händelser i Nigeria«.

Bland Nigerias 50 miljoner muslimer har införandet av sharia-lagarna haft ett massivt folkligt stöd. Hundratusentals människor har gått ut och jublat i de tolv delstater där lagarna har införts. Förhoppning om ett slut på kriminalitet och ett rättvisare liv har burit fram lagarna, som också har en lång bakgrund innan de brittiska kolonisatörerna under 1800-talet lade under sig hela Nigeria.

– Efter att demokrati och yttrandefrihet infördes efter 1999 har delstaterna i norr kunnat införa sharia, förklarar Chinonye Obiagwu.

Men även om runt 90 procent av befolkningen i norr är muslimer så finns där en kristen minoritet som med stor oro har sett på islamiseringen av samhället. I Kaduna räknar man med att omkring 2 000 personer dog i kravaller mellan kristna och muslimer i februari 2000.

Även om lagarna har ett folkligt stöd menar Chinonye Obiagwu att det är de svaga i samhället som drabbas av de nya lagarna, som påverkar det dagliga livet på olika sätt. Han ger ett exempel från delstaten Zamfara:

– Där har det beslutats att kvinnor och män inte längre får färdas tillsammans i kollektivtrafiken. Men delstaten har inte råd att erbjuda både kvinnor och män transportmöjligheter så kvinnorna får gå till fots.

Och den som har pengar kan alltid muta sig fri i det Nigeria som tillsammans med Bangladesh rankas som världens mest korrumperade land. Chinonye Obiagwu menar också att domarkåren som ska praktisera sharia-systemet är okunnig om sitt eget system.

– Fallet med Ahmadu Ibrahim och Fatima Usman är tyvärr ingen fantasihistoria utan verklighet i delstaten Niger 2002, säger Chinonye Obiagwu. De levde tillsammans i ett förhållande utan att vara gifta, trots att de hade barn. Fatimas far tyckte dock att han skulle få pengar av sin svärson. Så långt var det en konflikt om pengar.

Runt om i norra Nigeria finns numera hizba, en form av medborgargarde som lockar unga män som vill se till att sharia-lagarna efterlevs. De ansåg att detta var ett fall av äktenskapsbrott och anmälde paret till en shariadomstol.

– Paret dömdes till fem års fängelse för äktenskapsbrott. Men rätttrogna muslimer ansåg att straffet var för milt och domaren påverkades att ändra domen till dödsstraff genom stening. Detta utan ens en ny rättegång!

Chinonye Obiagwu ser hizba som ett mycket allvarligt hot mot de mänskliga rättigheterna i Nigeria och anser att fallet Ahmadu och Fatima är ett tydligt exempel på godtycket i sharia-systemet.

(Den 23 oktober frigavs paret mot borgen då Fatima Usman väntades nedkomma med ytterligare ett barn inom kort).

Trots att sharia-lagarna får absurda konsekvenser i dagens Nigeria tycker ändå Chinonye Obiagwu att det är viktigt att protesterna inte riktas mot det muslimska Nigerias egna val.

– Men däremot kan vi förklara att stening, amputationer och spöstraff strider mot mänsklig värdighet och inte hör hemma i en modern värld. Och vi kan stödja de krafter inom islam som är liberala och vill ha en modern tolkning av Koranen.

Den federala regeringen i Abuja har alltså försäkrat att man inte kommer acceptera att någon stenas till döds. Går det att lita på president Olusegun Obasanjo om han får Amina Lawals liv i sina händer?

– Nej, svarar Chinonye Obiagwu efter viss tvekan. Du måste tänka på att han är en politiker och därmed inte att lita på. Det kan komma en situation där Olusegun Obasanjo behöver muslimernas röster.

Text: Ulf B Andersson

Fotnot:
http://web.amnesty.org/web/
content.nsf/pages/gbr_nigeria finns mer information om sharialagarna i norra Nigeria och Amnestys arbete.

(Efter denna tidnings pressläggning har beslut fattats om att flytta Miss World-tävlingen från Nigeria till London).

Fakta: Sharia i flera länder

I flera länder i den muslimska världen tillämpas så kallade sharia-lagar. Saudiarabien har länge tillämpat dessa lagar som också införts i bland annat Iran och Sudan de senaste årtiondena. Talibanernas Afghanistan blev ökänt för sin tillämpning av lagarna.
De senaste tre åren har Nigeria och Malaysia hamnat i fokus då islamistiska partier vunnit majoritet i delstater och där hävdat rätten att inom delstaten införa lagarna trots att länderna som helhet har en sekulär lagstiftning som inte anser att äktenskapsbrott ska medföra stening till döds eller att tjuvar ska amputeras.

Reportage | 2002-12-05
Även publicerad i AmnestyPress #4/2002