Fördomar i skrattspegeln

Läst & Sett | 2007-11-14
Av: Ulf B Andersson
Även publicerad i AmnestyPress #4/2007

Fikret Çeşmeli, Leila Haji, Lolo Elwin och Hassan Brijany i Elektra Show.
Fotograf: Klara G

»Elektra show«
Regi: Michael Cocke
Riksteatern/Upsala Stadsteater/Fryshuset

Teater som ska vara politisk och upplysande och vill väl kan ibland ha en tendens att bli tråkig och förutsägbar. Handlar det om känsliga frågor är fallgroparna ännu fler. Ska det dessutom vara roligt så finns en risk att det som en textförfattare har tänkt ska locka till skratt kan falla platt till marken när replikerna når publiken. Men när Elektra Show nu åker ut på turné i Sverige efter premiären i Uppsala så är det en föreställning som kan rekommenderas för alla som är intresserade av hur vårt samhälle ser ut och hur olika kulturella synsätt möts.

Elektra-projektet med dess fokus på hederskulturen i Sverige har nu valt att ta sig an föräldragenerationen. Det är dråpligt, tänkvärt och ett högt tempo på scenen med en skådespelarensemble som gestaltar rollerna på ett övertygande sätt även när de växlar kön och etnisk bakgrund.

Allvaret bakom pjäsens innehåll – med tvångsäktenskap, hård kontroll över det egna livet, drömmar, utanförskap och det svåra mötet mellan olika kulturer – gör att det känns befriande att få se fördomar i skrattspegeln. Och det är en njutning att se Hassan Brijany på scenen.
Ulf B Andersson

Elektra show är nu ute på turné.

Läst & Sett | 2007-11-14
Av: Ulf B Andersson
Även publicerad i AmnestyPress #4/2007